Dlaczego tak słuchamy podcastów?
Wielka moc rozmowy
W pierwszych latach pracy w PR spotkałem Krzysztofa Skowrońskiego. Opowiadał nam o pracy dziennikarza radiowego. Zapamiętałem, że radio nie znosi ciszy na antenie, że trzeba znać dobrze przyzwyczajenia słuchaczy oraz prowadzący audycję musi być inteligentny i dobrze przygotowany. Kilka lat po tym, Maria Bartczak, osoba mediów wielkiej klasy, nie bojąca się dzielić doświadczeniem z młodym pokoleniem dziennikarzy, uczyła nas tworzenia telewizji. Szczeciński ośrodek telewizji publicznej zorganizował casting i warsztaty dla przyszłych dziennikarzy. Tu szkoliliśmy się m.in. z Sylwestrem Woronieckim, aktorem i twórcą audycji radiowych.
Piszę o tym przypominając sobie – jaką moc ma rozmowa, porywająca opowieść, spotkania mówiącego ze słuchaczami. Tę rolę wypełnia radio, a dziś również podcasty.
Dlaczego słuchamy podcastów?
Kilka lat po tym, w Polsce wystrzelił rynek podcastów. Początkowo skupiłem się na słuchaniu rozmów o marketingu, polityce, ekonomii. Następnie więcej o newsach, podsumowaniu tygodnia. Teraz już mam swoje ulubione osoby, kanały i formaty.
Sporo autorów opisuje i opowiada jak robić podcasty. Ja chcę bardziej skupić się na kwestii – dlaczego robić podcasty?
- Bo są słuchacze.
- Bo można samemu, z relatywnie małym kosztem, wejść w rynek audycji i znaleźć swoich słuchaczy.
- Bo można na własnych zasadach opowiadać swój świat.
- Bo można dzielić się swoim doświadczeniem w nowym kanale i formacie.
- …
Dlaczego ludzie słuchają podcasty?
- Bo ogólnie radio cieszy się niesłabnącą słuchalnością. Oczywiście słuchacze podcastów – według globalnych badań – to zdecydowanie więcej osób młodych oraz lepiej wykształconych. Słuchalność osób w średnim wieku też jest wysoki*.
- Bo posiadamy smartphony, ułatwiające słuchanie, dodawanie i odkrywanie nowych twórców/audycji, szybki powrót do niedokończonych rozmów (trochę jako „audio od demand”).
- Bo możemy słuchać podcastu w tle, podczas wykonywania innych obowiązków np. gotowania, sprzątania, uprawiania sportu czy stania w ulicznym korku.
- Bo część słuchaczy mocno identyfikuje się z autorami audycji, a co za tym idzie, wspiera ich finansowo, organizacyjnie i daje im rekomendacje.
- Bo podcasty są źródłem aktualnej wiedzy, są dobrze sformatowane i syntetyzują skomplikowaną rzeczywistość wokół nas.
- Bo podcasty uzupełniają edukację lub wstępem do nauki nowych umiejętności.
- Bo podcast jak audycja radiowa, pozwala budować poczucie intymnej rozmowy i wspólnoty między twórcą a słuchaczami.
- Bo podcasty promują osoby i zagadnienia nie zawsze obecne w mediach publicznych i mainsteramowych
- Bo wielu dziennikarzy z tradycyjnego świata mediów: radio, tv, prasa – przenieśli się do internetu i są teraz na rynku podcastów.
Formaty podcastów
W ostatnim badaniu Reuters Institute – Digital News Report 2023 – autorzy wymieniają formaty popularnych podcastów. Wśród 4 z nich są:
- News round-ups. Treści newsowe od 1 do 10 minut.
- Deep dive/explanatory. Treści pogłębione, wyjaśniające. Zazwyczaj około 20 minut.
- Dokumenty. To materiały na 30-40 minut.
- Extanded chat, rozmowy, nawet do 4 godzin.
Tworzenie i monetaryzacja podcastów
W analizie rozwoju podcastów wymienia się także fakt, że w krajach w których uprzywilejowaną pozycję mają publiczni nadawcy, słuchacz nie zawsze jest skłonny płacić abonament/subskrypcje za treści podcastów. Niezależnie od modelu, w systemie zobowiązania miesięcznego (np. Patronite) lub jako nieregularny darczyńca.
Co jest ważne, bariera wejścia w regularne tworzenie treści jest zdecydowanie mniejsza niż tworzenie materiałów wideo. Przykładowo, w dużych miastach, koszt wynajmu studia na nagranie 1 podcastu, z podstawową obróbką mieści się w granicach 500-1000 zł (netto). Tworząc cykl 10 rozmów mówimy opłacie 10-15 tys. zł za obsługę technologiczną; nie uwzględniają tu wynagrodzenia twórcy czy prowadzącego oraz kosztów reklamowych (czas, know-how, płatne kampanie etc.). Także sami twórcy lub firmy inwestują we własny sprzęt, małe studio i swoje nagrania.
Przykłady polskich podcastów i formy monetaryzacji
Nazwa |
Autor |
Monetaryzacja |
Układ Otwarty | Igor Janke | Patronite |
Wolność w Remoncie | Tomasz Wróblewski | Patronite |
techspresso.cafe | Gosia Fraser | Patronite, buycoffee.to |
Voice House | Cykl audycji – Jarosław Kuźniar i zespół Voice House | Płatna aplikacja (349 zł/rok) |
Elektryfikacja | Jakub Wiech | Patronite |
Dudek o Historii | Antoni Dudek | Patronite, buycoffee.to |
Mała Wielka Firma | Marek Jankowski | Inne formy ofert dla MŚP |
Kwadrans na angielski | Szymon Marciniak | Patronite |
Puls Biznesu – do słuchania | Redakcja | Oferta redakcyjna |
Dział zagraniczny | Maciej Okraszewski | Patronite |
Szczypta – Edyta Kowal | Edyta Kowal | Samofinansowanie |
Imponderabilia | Karol Paciorek | Patronite |
Podcast Amerykański | Piotr Tarczyński, Łukasz Pawłowski | Patronite |
Herra On Air | Wojciech Herra | Samofinansowanie |
Rozmowa na żywo
Moc rozmowy jest widoczna również w nowych formatach audio. Podczas pandemii dobrze rozwijała się aplikacja ClubHouse (zadebiutowała w 2020 r.), potem niestety zainteresowanie zniknęło. Tę lukę wykorzystało także Spotify – w formacie Spotify Life – jednak też zamknięto pod koniec kwietnia 2023. Jednak funkcja rozmów w wydzielonych pokojach jest teraz promowana w Twitterze. Elon Musk stara się testować różne rozwiązania, aby serwis do ćwierkania był forum prawdziwego dialogu. Mówił w czerwcu 2023, że Twitter to: „A platform that allows interaction with many different points of view in order to promote better understanding. Twitter must be a force for progress and we are going in this direction, in the direction of civilization”.
Obserwowanie rynku podcastów
Z wielką ciekawością obserwuję rynek audio i rodzące się inicjatywy, szczególnie te krajowe. Pomaga w tym również konkurs organizowany ok kilku lat – „Podcast roku”.
Jeżeli widzisz coś, co warto poznać lub posłuchać, napisz w komentarzu.